Toezine

Wekelijkse verdieping voor professionals in toezicht, handhaving en inspectie

Bezig met laden...
Nederlands voorzitterschap van de Benelux: toezicht­nieuws op een rij

Nederlands voorzitterschap van de Benelux: toezicht­nieuws op een rij

In Europa staat grensoverschrijdende samenwerking tussen toezichthouders hoog op de agenda. Welke rol speelt Nederland daar als voorzitter van de Benelux nu in?

Nederland heeft dit jaar het stokje van Luxemburg overgenomen als voorzitter van de Benelux. De prioriteit van ons voorzitterschap wordt volgens het werkprogramma en het jaarplan de nauwere samenwerking op het vlak van economische groei en veiligheid.
Voor het Nederlandse toezichtveld zijn er genoeg redenen om de ontwikkelingen binnen de Benelux in de gaten te houden. De drie landen hebben concrete acties en maatregelen aangekondigd die voor verschillende toezichtorganisaties en inspecties uiterst relevant zijn. “De bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit zoals motorbendes, corruptie, witwassen en mensenhandel zal hoge prioriteit krijgen”, aldus minister Koenders bij de start van het Nederlandse voorzitterschap van de Benelux.
De Benelux heeft acties en maatregelen aangekondigd die voor toezichtorganisaties uiterst relevant zijn.
Ook de aanpak van onder andere belastingfraude, fraude met sociale verzekeringen, oplichting en cybercrime staat nadrukkelijk op het programma. En Koenders kondigde aan: “Op het gebied van veiligheid zullen de Benelux-landen ook de handen ineenslaan voor het opstellen van gezamenlijke regelgeving voor drones en verder werken aan betere operationele samenwerking tussen crisiscentra voor effectievere bestrijding van rampen.”

Na Dieselgate

Opvallend genoeg vermeldt de Benelux in het Gemeenschappelijk Werkprogramma 2017-2020 niets over een uiterst actuele vorm van grensoverschrijdende fraude: de sjoemelsoftware in dieselauto’s. Die kwestie leidt tot grote verdeeldheid in de EU. Zo besloot het Europees parlement recent dat er geen Europese waakhond komt die gaat toezien op nationale keuringsinstanties, zoals de Nederlandse RDW. Dit ondanks de aanbeveling van de enquêtecommissie van het Europees Parlement die Dieselgate onderzocht. De commissie constateerde dat niet alleen Volkswagen, maar ook andere Europese autofabrikanten de software in dieselwagens manipuleerden. Daardoor voldeden ze op papier aan de milieunormen, terwijl de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk veel hoger was.
Dieselgate is het gevolg van gebrekkig toezicht in de Europese lidstaten.
Volgens de onderzoekscommissie is Dieselgate het gevolg van gebrekkig toezicht in de lidstaten, dat zich te veel door de economische belangen van de auto-industrie zou laten beïnvloeden. Het is nu onduidelijk hoe het Europees Parlement de noodzakelijke versterking van het Europese toezicht gaat vormgeven. Wie weet komt Malta als de huidige voorzitter van de Europese Unie daarvoor wel met een plan. Of moeten we wachten tot Nederland in 2029 opnieuw het voorzitterschap vervult?