Ga naar de inhoud

Kansspelautoriteit haalt winst uit internationale samenwerking

Alle kansspelautoriteiten in Europa – en de wereld – werken onder verschillende jurisdicties. Tóch is internationale samenwerking heel zinvol, aldus Peter Rampertaap, senior adviseur internationale zaken bij De Kansspelautoriteit. Hij vertelt hoe die samenwerking eruitziet en waarom hij zo goed voor hen werkt.

Verschillende gokmethoden

Al 33 jaar geleden was de voorloper van de Kansspelautoriteit, de Kansspel Commissie, doordrongen van het nut van internationale samenwerking. Samen met een aantal andere Europese landen richtte zij toen het Gaming Regulators European Forum (GREF) op. Inmiddels zitten hierin tientallen landen en zo’n veertig jurisdicties en is René Jansen, de bestuursvoorzitter van de Kansspelautoriteit, ook de voorzitter van GREF. “Dit forum is voor ons onmisbaar voor goed toezicht”, stelt Rampertaap. “Er zijn binnen Nederland namelijk geen organisaties die hetzelfde werk doen als wij en waarmee we kunnen sparren. Die zijn er wel in het buitenland. En zij kampen vaak met dezelfde uitdagingen.”

Veel kennis

Als onderdeel van GREF komen de verschillende Europese autoriteiten regelmatig samen. “We delen kennis tijdens gezamenlijke vergaderingen, maar ook in kleinere werkgroepen over specifieke thema’s. Daarnaast hebben we samen een digitaal platform waarop we elkaar vragen kunnen stellen en adviezen geven. Bijvoorbeeld over nieuwe trends in de markt, zoals illegale loterijen op Facebook. Of we delen statistieken over iets als de grootte van de illegale markt en de partijen die erin deelnemen. Ook gaat het vaak over trends in handhaving. Zo hebben andere landen meer ervaring met het blokkeren van betaalverkeer van illegale aanbieders, daar kunnen wij weer van leren.”

Ze werken veel samen met landen die qua regulering op Nederland lijken, zoals Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Denemarken en Zweden.

Vaste favorieten

Naast vaste bijeenkomsten heeft de Kansspelautoriteit ook bilateraal contact met landen binnen én buiten GREF. Ze werkt veel samen met landen die qua regulering op Nederland lijken. Dat zijn vooral Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Denemarken en Zweden. “De Denen legaliseerden online kansspelen bijvoorbeeld al tien jaar geleden, wij pas afgelopen oktober. Met hun kennis konden we beter inschatten met hoeveel aanbieders we te maken zouden krijgen en hoe we die het best kunnen reguleren. Veel aanbieders die in Nederland een vergunning aangevraagd hebben of dat mogelijk nog gaan doen, zijn actief in andere landen waarmee we samenwerken. Wij delen informatie over deze aanbieders met andere toezichthouders, zodat zij een sterke informatiepositie hebben.”

Voorbij Europa

Buiten de Europese grenzen is er contact met onder meer Australië, een land dat veel last heeft van illegale online goksites vanuit Curaçao. “Zij benaderen ons, omdat wij ook last hebben van die aanbieders. Dus wisselen we kennis uit over de aanpak van dit soort sites. Overigens wordt de sector op Curaçao zelf ook hervormd en dat zorgt hopelijk binnenkort voor verbetering.”

De kansspeljurisdictie verschilt nogal per land, en dat beïnvloedt een nauwere samenwerking tussen de autoriteiten.

Buiten Europa zit de Kansspelautoriteit in IAGR, de wereldwijde koepelorganisatie voor kansspeltoezichthouders. Net als binnen GREF worden er conferenties voor kennisdeling georganiseerd. “Die zijn jaarlijks en bezoeken we alleen als ze in Europa plaatsvinden en de agenda relevant genoeg is. Deze samenwerking gaat minder de diepte in, omdat wereldwijd de verschillen voor kansspelregulatie groter zijn dan in Europees verband. Wel is het ook goed om wereldwijd contact met collega-autoriteiten te onderhouden, voor het geval er toch gezamenlijke uitdagingen spelen.”

Verre wetten

De kansspeljurisdictie verschilt nogal per land en dat beïnvloedt soms nauwere samenwerking tussen verschillende autoriteiten. Die is dan meer op de inhoud van regulering gericht en minder op het beleid, aangezien daarvoor de verschillen te groot zijn. In Europa is ook geen zicht op een overkoepelende Europese toezichthouder. “Er is in Brussel bewust voor gekozen om geen Europese regelgeving te ontwikkelen, daarvoor zijn er te veel cultuurverschillen tussen landen.”

“Door zélf naar andere autoriteiten te stappen, kunnen we nieuwe uitdagingen sneller oplossen. En door hen ook met onze eigen kennis te benaderen, investeren we in de relatie.”

Toch betekent dit niet dat de Kansspelautoriteit Europese wetgeving uit het oog verliest. “Er is bepaalde Europese regelgeving die ons raakt. Zoals over witwassen of digitale diensten. Die hebben wel degelijk invloed op onze mogelijkheden en die van collega’s in andere landen. Wij hebben geen mensen in Brussel zitten, zoals de AFM en DNB dat wel hebben. Dus mocht Europese wetgeving ons echt raken, dan gaan we hier in Nederland met de betrokken ministeries om tafel.”

Vertrouwd netwerk

“Wat wij geleerd hebben, is dat we het meest uit onze internationale samenwerking halen als we proactief zijn. Door zélf naar andere autoriteiten te stappen met onze vragen, kunnen we nieuwe uitdagingen sneller oplossen. En door hen ook zelf met onze eigen kennis te benaderen, investeren we bovendien in de relatie. Zo is een hecht internationaal netwerk ontstaan, waarin we elkaar ook persoonlijk kennen. En waardoor we binnen en buiten GREF samenwerken en van elkaar leren.”