Veel organisaties hebben weleens een stagiair gehad. Maar leerarbeidsplaatsen voor hbo’ers? Die zijn minder bekend. Studenten van de opleiding Integrale Veiligheidskunde op De Haagse Hogeschool leren en werken tegelijk. En daarmee ‘kneden’ onderwijs en organisaties samen de veiligheidsprofessionals van de toekomst. Dat is ook fijn voor de studenten: voor ze afstuderen weten ze al hoe het is om serieus in en voor een veiligheidsorganisatie te werken en leren ze het werkveld en de omgeving van die organisatie goed kennen.

De praktijk is de beste leermeester. En de studenten van Integrale Veiligheidskunde (IVK) beamen dat. Ze kiezen doorgaans voor deze studie op de Haagse Hogeschool, omdat het een duale opleiding is. Dat betekent dat studenten twee jaar naar school gaan en daarna twee jaar werken bij een of meerdere organisaties. “Voor werkgevers, waaronder toezichthouders en inspecties, kan dat heel waardevol zijn”, vertelt IVK-docent Jan-Jaap Gelevert. “Een stagiair komt vaak maar voor een paar maanden, terwijl een leerarbeidsplaats voor een hbo’er voor minstens een half tot twee jaar is. Een organisatie kan dus echt in de student investeren; hem of haar goed inwerken en desgewenst ‘kneden’ tot toekomstige medewerker.”
Goede matches maken

De hogeschool heeft inmiddels veel vaste samenwerkingen op het gebied van stages met organisaties en toezichthouders. “Denk aan de Inspectie SZW, het ministerie van Justitie en Veiligheid, de NVWA en sinds dit jaar ook de politie Haaglanden”, zegt Gelevert. “Voor sommige organisaties doen wij de eerste selectie. Werkgevers vinden het fijn dat wij bekijken welke studenten het beste bij hen passen. We hebben hiervoor een Bureau Externe Betrekkingen, een soort uitzendbureau binnen de opleiding”, zegt Gelevert, die naast docent ook coördinator is van dit bureau. “En ik merk dat dat heel goed werkt. Uit het aantal studenten dat een contract krijgt aangeboden, kun je opmaken dat we veel goede matches maken. Als studenten namelijk goed presteren, kan een bedrijf beslissen hen na hun opleiding een contract aan te bieden.”
“Studenten gaan écht voor een organisatie aan de slag, voor langere tijd en tegen een passend salaris – op z’n minst het minimumloon.”
“Bij ons op de opleiding zitten doeners; mensen die aan het werk willen”, zegt Gelevert. “Jongeren die zich inschrijven weten dat ze een pittige tijd tegemoet gaan. Tijdens de open dagen vertellen we ze expliciet dat ze vanaf het derde jaar geen doorsnee studentenleven meer hebben. Ze gaan dan 32 uur per week aan het werk en komen nog één dag per week naar school voor verdieping en verbreding. Dat is niet te combineren met allerlei doordeweekse feestjes. Ze moeten er echt voor gaan, anders gaan ze het niet halen. Dat maakt onze studenten een heel gave en gemotiveerde groep mensen.”
Van leerwerker naar BIBOB-adviseur
Vierdejaarsstudent Marja Ul-Hasnain kreeg een leerarbeidsplaats bij de gemeente Rotterdam. Ze begon als ondersteuner van de Bibob-adviseurs. De wet Bibob biedt gemeenten handvatten om ondermijning aan te pakken. Ze toetsen houders en aanvragers van subsidies en vergunningen op integriteit. “Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een bouw- of huurvergunning aanvroeg, hielp ik met het opvragen van de benodigde informatie om te beoordelen of hun zaken legaal zijn.”

Marja: “Het mooie van een leerarbeidsplaats is dat je echt in een functie kan groeien. Als je toe bent aan meer uitdaging, geef je dat aan. Ik ben uiteindelijk tijdens mijn leerwerkperiode Bibob-adviseur geworden. Ik schreef zelfstandig adviezen voor de burgemeester over bijvoorbeeld het wel of niet sluiten van een zaak als er drugs in het spel waren. Als de politie een bepaalde hoeveelheid drugs aantreft in een zaak, kan op grond van de Opiumwet namelijk besloten worden om deze te sluiten.”
Klaargestoomd voor de praktijk
Marja had veel aan het vak ‘Professionele vaardigheden’, dat studenten in het tweede jaar van de opleiding krijgen. Hier leren ze kritisch naar zichzelf te kijken. Hoe komen ze over? Wat willen ze uitstralen? Studenten leren professioneel te communiceren. “Ik moest vaak presenteren bij de gemeente en was blij dat ik geleerd had hoe ik dat goed kon doen. ‘Begin altijd met iets dat de aandacht van het publiek trekt, zodat je je publiek meeneemt’, vond ik bijvoorbeeld een handige tip. Je staat toch voor een groep mensen met veel meer ervaring.”
“Vaak krijg ik van bedrijven terug dat onze studenten zo makkelijk contact maken binnen het bedrijf en bereid zijn de handen uit de mouwen te steken.”
Docent Gelevert: “Ons doel met dit vak is dat studenten zich binnen een bedrijf staande kunnen houden. En dat lukt! Ik krijg vaak van bedrijven terug dat onze studenten zo makkelijk contact maken binnen het bedrijf en bereid zijn hun handen uit de mouwen te steken.”
Praktijkervaring vult theorie mooi aan
Momenteel onderzoekt Marja hoe de gemeente Rotterdam effectief de veiligheid van shisha-lounges kan handhaven. “Bij de beleidsvakken van de studie leer je hoe een probleem vanuit verschillende invalshoeken te benaderen is. Je leert het belang van samenwerken. Dat kon ik mooi toepassen in mijn onderzoek. Ik zocht vaak de samenwerking op met horeca-handhavers. Meerdere malen kon ik met hen mee op controle. Hun informatie vulde het totaalplaatje goed aan. En ik gaf de boa’s op mijn beurt weer meer inzicht in het werk van de Bibob-adviseurs. In mijn ogen heeft dat de relatie tussen de Bibob-collega’s en handhavers positief beïnvloed.”
Bewustmaken van de win-win
Steeds meer organisaties kennen de duale aanpak van de opleiding Integrale Veiligheidskunde, maar volgens Gelevert nog lang niet allemaal. Hij wil meer organisaties bewust maken van het voordeel van leerwerkplaatsen voor hbo’ers ; niet alleen voor de studenten, maar ook voor henzelf. “Sommige bedrijven of toezichthouders zijn terughoudend in het aanbieden van een leerarbeidsplaats, omdat ze niet exact weten hoe het werkt.” Het grootste misverstand? “Studenten komen niet stagelopen. Ze gaan écht voor een organisatie aan de slag, voor langere tijd en tegen een passend salaris – op z’n minst het minimumloon.”
Het is altijd belangrijk om up-to-date te blijven rondom veiligheid, stelt Gelevert. “Momenteel is het thema veiligheid, door corona, een ‘hot’ item in veel organisaties. Daarom is het slimmer dan ooit om de inzet en kennis van de nieuwste generatie integrale veiligheidsexperts in huis te halen. En wij bieden daar dé kans voor.”
Waar leidt de studie Integrale Veiligheidskunde voor op?
De opleiding Integrale Veiligheidskunde levert professionals af die veiligheidskwesties vanuit diverse invalshoeken benaderen. Een integrale veiligheidskundige zorgt ervoor dat er samenwerkingen ontstaan tussen verschillende partijen, om zo gezamenlijk veiligheidsverbeteringen te realiseren. De carrièremogelijkheden voor integraal veiligheidskundigen zijn veelzijdig. Afgestudeerden gaan bijvoorbeeld aan de slag bij (lokale) overheden zoals ministeries en gemeenten, veiligheidsregio’s en waterschappen. Maar ook bij de politie, douane en marechaussee komen afgestudeerden terecht. Een deel stroomt ook uit richting de private sector.